11 iul. 2017

Recenzie - „Replica”, de Lauren Oliver



Titlu: Replica
Autoare: Lauren Oliver
Editura: Nemira
Colecția: Young Adult
Nr. de pagini: 424
Disponibilăaici.
SponsorizareEditura Nemira

Doua destine se impletesc intr-o carte cu doua fete. Pe de o parte, povestea spusa de Lyra. Pe de alta parte, povestea traita de Gemma. Impreuna, ele ofera o calatorie de neuitat intr-un roman incredibil.
Povestea Lyrei incepe departe, pe o insula, unde totul pare feeric. Dar, privit de aproape, Institutul Haven se vede altfel: ca un spatiu in care se cresc clandestin si se tin sub observatie replici sau modele umane. Lyra este insa unul dintre cobaii care reusesc sa scape.
Gemma isi traieste cuminte adolescenta, pana cand o intamplare o face sa investigheze trecutul propriei familii, in care descopera mai multe surprize. Printre ele, legatura tatalui ei cu Institutul Haven. Asa ca pleaca in Florida, unde o asteapta doua replici si mai multe intrebari.
Din primele pagini ale cărții am ştiut că voi avea parte de o experiență extraordinară citind acest volum. Mi s-a părut interesant și inedit modul în care autoarea a decis să structureze cartea.

Am început cu povestea Lyrei, nefiind conştientă la momentul acela că exista o anumită ordine în care trebuie citită cartea. Aveți o poză mai jos, pentru a citi povestea aşa cum trebuie:


Lyra însăși este prezentată ca fiind o replică. Pe măsură ce înaintam, am realizat că povestea era foarte asemănătoare cu cea a cărții Fata cu toate darurile, carte apărută de asemenea la Editura Nemira, fiind o poveste ce poate fi îndrăgită de orice fel de cititor.
Ceea ce m-a surprins la povestea Lyrei este inocența folosită în caracterizarea personajelor, ea nefiind coruptă de realitatea crudă a umanității, însă înfruntându-se ea însăși cu propriile probleme, şi acestea destul de grave. Stilul de viață destul de celibatar al Lyrei va suferi totuşi nişte schimbări, iar asta se datorează persoanelor pe care le va întâlni, şi situațiilor în care va fi pusă.

Un alt aspect ce m-a atras cu totul în acțiune este intensitatea ei, faptul că nu a fost nevoie decât de câteva cuvinte pentru ca ritmul inimii să mi-o ia la galop, iar singurul antidot pentru acest lucru a fost să continui să citesc. Iar aici consider că autoarea a făcut o treabă excelentă, păstrându-şi cititorii conectați în permanență cu lumea creată.

Perspectiva Gemmei, în schimb, este una total diferită. Pe când Lyra pare că a descoperit o lume cu totul nouă, fiind fascinată de orice detaliu pe care noi îl considerăm infim, Gemma se focusa în mare parte pe aspectele negative din viața sa. Însă curiozitatea, nevoia de adevăr dar şi adrenalina de care are parte în aventura sa, par să o aducă întrutotul la viață, ea experimentând sentimente de care nu se credea capabilă.

Per total, nu mă aşteptam să fiu atât de uimită de faptul că până şi cele mai puțin ştiutoare personaje cunosc cele mai importante aspecte ale adevărului, pe care noi alegem să le ignorăm cu bună ştiință.
Şi încă un lucru care m-a pus pe gânduri este cum Lyra nu ține cont de prejudecăți datorită felului şi al mediului în care crescuse, însă toată viața sa, Gemma s-a confruntat numai cu asemenea lucruri.

 Asta m-a făcut să realizez că aceste aspecte şi circumstanțe în care ne dezvoltăm au un impact imens asupra caracterului şi personalității noastre, însă contează şi cine alegem noi să fim.
Avem ce să învățăm de la ambele personaje, şi cred că nu putem judeca pe cineva după ceea ce ni se pare că ştim, deoarece acea persoană poate avea parte de nişte circumstanțe nefericite, iar noi nu putem simți sau să ne transpunem în pielea ei în totalitate, chiar dacă încercăm sau avem intenții pure.

Recomand cartea tuturor, mai ales pentru modul în care autoarea a gândit să distribuie două povești diferite, care se întrepătrund într-o singură carte.

Acțiunea cărții Replica este împărțită pe două planuri și două perspective diferite: pe de o parte o avem pe Gemma, o adolescentă complexată de aspectul ei fizic, iar pe de altă parte o găsim pe Lyra, o replică creată în Institutul Haven.
Ce este o replică?
  Clonele, cum le numeau uneori oamenii, deși Lyra știa că e un cuvânt urât, un cuvând supărător, fără să aibă habar de ce. La Haven li se spunea replici. Replicile se nășteau identice genetic cu materialul original, dar în scurt timp prezentau diverse probleme medicale, organe care nu funcționau corespunzător [...] Pe măsură ce îmbătrâneau, își pierdeau echilibrul, uitau cuvinte și nume de locuri, deveneau confuze și plângeau mai mult.
La început, Gemma și Lyra își duc propria viață separat, însă la un moment dat se vor întâlni și totul se va schimba radical.


Gemma încearcă să afle cu ce se ocupă tatăl său și ce secrete ascunde față de ea, după ce a auzit o convorbire între el și mama ei. Se decide să plece pe insula Haven pentru a descoperi ce fel de experimente se fac în acel loc straniu, mai ales după ce a găsit diverse informații pe internet. În drumul ei spre calea adevărului, îl va întâlni pe Jake, un tânăr care se află în apropiere de Haven, pentru a aduna informații despre ceea ce se petrece cu adevărat acolo.



Lyra este una dintre replicile create în Institutul Haven, o ființă ce își pune semne de întrebare despre ceea ce se întâmplă cu ea și cu restul experimentelor create. Încearcă să afle mai multe despre originea sa, dar totul este perturbat de explozii ce amenință distrugerea locului în care ea a luat ființă. Fiind pe fugă și încercând să se ascundă de doctori și asistente, Lyra va întâlni o altă replică masculină, vor coopera și vor încerca să se camuflete. Aceștia vor da nas în nas cu Gemma și cu amicul ei, iar de aici perspectivele vor fi îmbinate.


Nu vreau să dezvălui prea multe, pentru a vă lăsa pe voi să descoperiți ceea ce se va întâmpla mai departe cu Gemma și Lyra.

Eu i-am oferit 5/5 steluțe cărții Replica, de Lauren Oliver.
Vă recomand cartea pentru că mi se pare originală și atrăgătoare.

Această carte a fost oferită pentru recenzare de către Editura Nemira, cărora le mulțumesc mult!
Intrați pe site-ul lor pentru a fi la curent cu noutățile și promoțiile lor.

Achiziționează Replica, de Lauren Oliver de aici.

9 comentarii:

  1. Frumoasă recenzie! Ador cărţile care aparţin colecţiei Young Adult şi sper să citesc şi eu cartea, fiindcă pare chiar interesantă!

    RăspundețiȘtergere
  2. Frumoasă recenzie! Ador cărţile care aparţin colecţiei Young Adult şi sper să citesc şi eu cartea, fiindcă pare chiar interesantă!

    RăspundețiȘtergere
  3. Ughhhh in felul asta rămân falita in trei secunde. Cartea asta e uimitoare. Când am vazut prima oara coperta, draguta si simpla, m am gândit ca "eh, alta carte romantica si cliseica". Dar ea, cartea, se dovedeste a fii o intreaga aventura! Young Adult de la Nemira nu încetează sa ma uimeasca. Povestile sunt total diferite ar totusi reusesc sa se imbine asa de usor si fetele, Gemma si Lyra au probleme diferite pe care le rezolva cumva descoperind o noua trăsătura a sufletului sau castigand bătălia cu lumea prin faptul ca mai dusese si altele. Pot sa zic ca povestea Lyrei e una tare infioratoare, din toate punctele de vedere. Adică, ea e o replica, un fel de geamăn cu probleme fizice poate interne sau externe, care e abandonat intr un institut IN THE MIDDLE OF NOWHERE?! Staaai ceeee ?! Si mai încearcă sa si evadeze ca vin nebunii aia de doctori si asistente (pun pariu ca e o asistenta malefica, întotdeauna e una super creepy si horror care e dusa cu pluta) sa o tortureze. Iar pe partea cealaltă, Gemma fuge de acasa dupa o insula cu nume pus ironic, Heaven, caci institutul ala numai Raiul pe pământ nu este. O recenzie care a inceput in mine o dezbatere, care ma intriga si ma face sa imi doresc cartea chiar acum. Bravo, chiar mi a plăcut, e una din recenziile mele preferate, dupa vocea lui archer si printre tonuri cenusii.

    RăspundețiȘtergere
  4. am primit cadou aceasta carte, dar nu am citit o inca. tema suna genial, mai ales ca ador distopiile si cartile care te fac sa iti pui intrebari, asa cum face Replica.

    RăspundețiȘtergere
  5. Secrete de familie?Uh suna interesant.Iar cele doua personaje imi par foarte interesante.
    Recunosc ca nu am auzit deloc de ea si ca acum,dupa ce mi-ai spus cate ceva chiar sunt interesata.
    Din moment cei scrisa de Lauren Oliver inseamna ca are ceva distopic sigur.
    Interesanta intriga,dorinta Gemmei de a afla adevarul asumandu-si un risc emotional.Interesant repet!

    RăspundețiȘtergere
  6. Omg
    Habar nu ai cat de mult ma bucur ca ti-a placut cartea asta. Pentru ca o vanez de mult timp, si nu eram sigura daca va fi pe gustul meu.
    Dar acum m-am convins. Trebuie neaaparat sa o am. Mai ales ca este o carte speciala: 2 in 1
    Sper sa imi placa la fel de mult.
    Felicitari pentru recenzia frumoasa.

    RăspundețiȘtergere
  7. Ideea carti de 2 in 1 mi se pare una minunata si chiar daca printr-o sansa foarte mica, aceasta carte nu mi-ar placea, as fi oricum incantata ca o am doar pentru idee. Din recenzia ta tind sa cred ca mi-ar place mai mult povestea Lyrei, dar pana la momentul crucial asta nu e batut in cuie si oricand imi pot schimba parerea. Felicitari pentru recenzie si m-ai convins sa acord o sansa acestei carti

    RăspundețiȘtergere
  8. so...am citit cartea. subiectul este intr adevar foarte interesant. mi a placut foarte mult persoanjul Lyrei. cred ca ar putea fi prietena buna cu Jonas, din Darul lui Jonas. din pacate, stilul mi s a parut cam dificil. ori structura a fost de vina. sau poate doar nu am avut eu dispozitia necesara. oricum, este o carte interesanta.

    RăspundețiȘtergere
  9. Ami plake recenzia dar eu nu anteles dece Gemba Gemba era defapt o faptura a mumi paduri care voia raul la copi nevinovatii si eu nu vreu spus plake la mine carte dar eu pus in emotii extrem dă smechere si tin sa ti l felitit cum fatea edi la mine pe discord mai exact distrugatoare de lumi din hololcaust si imi plake carne de lapte de branza deci pot spune cu usurarerere ca imi plake crarcarea aceaste si esti o faptur a inteligenta si daca vezi asta ma cheama Mariu sudor-iul sua cum ami zic priteni amul fara amuleta

    RăspundețiȘtergere