30 mar. 2018

„Spune-mi trei lucruri despre tine” – Uneori un sărut este o poezie

Titlu original: Tell Me Three Things
   Autoare: Julie Buxbaum
   Editura: Storia
Colecția: Young Adult
   Nr. de pagini: 368
   Disponibilă: aici
   Rating: ★★★★
Întotdeauna mi-au plăcut cărțile în care există o persoană ce stă sub anonimat, iar eu, ca cititor, să mă implic în poveste și să încerc să ghicesc cine ar putea fi. Mi se pare că  totul este într-un continuu suspans încă de la început, de parcă ni se dă o ghicitoare pe care trebuie să încercăm să o rezolvăm, iar acest lucru accelerează procesul de citire. Întorci paginile fără a mai fi conștient de timpul care trece, pentru că ești absorbit cu totul în noul univers pe care l-ai descoperit.

Spune-mi trei lucruri despre tine a fost o lectură perfectă pentru o zi în care nu doream altceva decât relaxare. Este genul de carte care te prinde rău de tot încă de la primele pagini și nu îți mai dă drumul până la final. 

Mi-au plăcut personajele construite, dramele din viața adolescenților, relațiile de prietenie, legăturile și conexiunile online care se pot forma fără măcar ca două persoane să se cunoască în viața reală. Modul de narare este simplu, dar autentic, și face ca problemele tratate în carte să fie atât de reale și actuale, încât simți că este vorba despre tine.

A fost interesant faptul că autoarea a reușit să surprindă întocmai esența convorbirilor pe internet, sub anonimat. Cum internetul este văzut ca un loc unde putem fi noi înșine. Umbra anonimatului oferă libertatea de a ne arăta părțile pe care de obicei în viața reală le ascundem, iar acest lucru a fost un punct forte al cărții. Prin intermediul mesajelor dintre Jessie și persoana anonimă care apare subit în viața ei, avem șansa să o cunoaștem mai intim, mai bine decât persoanele care o înconjoară zilnic.

Dacă vrei să citești un roman încântător, amuzant, solid și relaxant, atunci trebuie să descoperi povestea lui Jessie. O carte care mie mi-a adus cel mai mare zâmbet pe buze după ce am terminat-o și care mi-a oferit un sentiment profund de liniște și căldură pe tot parcursul lecturii. 

În concluzie, trei lucruri care mi-au plăcut la această carte sunt: 

(1) Autoarea a reușit să creeze un personaj desprins din realitate, care se zbate între suferința unei pierderi mari și continuarea vieții adolescentine, construind un echilibru perfect între aceste două lucruri. Deși Jessie și-a pierdut mama și a fost nevoită să se mute împreună cu tatăl său într-un nou oraș, la o nouă școală, începând o nouă viață, ea reușește cumva să aibă parte și de momentele oricărui adolescent obișnuit, făcându-și prieteni și îndrăgostindu-se iremediabil de băiatul cu care este nevoită să realizeze un proiect de echipă. 

(2) Convorbirile pe Messenger dintre Jessie și CN (Cineva/Nimeni) sunt delicioase și surprind întocmai flirturile unui adolescent care începe să simtă primii fluturași. Comunicarea dintre cei doi este atât de sinceră și dulce, iar ei nici măcar nu se cunosc cu adevărat. Mi-a plăcut cum a devenit o rutină împărtășirea a trei lucruri pentru a se cunoaște din ce în ce mai bine reciproc.

(3) Personajele secundare au fost la fel de interesante ca și protagonista. Fiecare a avut un rol în formarea și dezvoltarea lui Jessie și mi-a plăcut să urmăresc momentele de prietenie și chiar certurile și glumele proaste a unor persoane invidioase pe atenția pe care o are aceasta în calitatea ei de nou venit. 

Jessie Holmes este o adolescentă a cărei viață s-a schimbat radical după moartea mamei ei. Acum că tatăl ei s-a recăsătorit cu o femeie pe care a cunoscut-o pe internet, ea este nevoită să facă față nu numai unei mame vitrege a cărui fiu pare să o urască, ci trebuie să renunțe de tot la vechea viață, la vechii prieteni, pentru un nou început.

Fiind înscrisă la o nouă școală, unde peste tot sunt copii de bani gata, Jessie nu s-a simțit niciodată mai singură. Până primește un mesaj anonim de la o persoană care se semnează Cineva Nimeni și care se oferă să o ajute ca ghid în noul liceu, fiind dispus să-i ofere sfaturi cu privire la studenții, mâncarea și profesorii de acolo. Deși este reticentă la început și i se pare foarte ciudat să converseze cu cineva pe care nici măcar nu-l cunoaște, acceptă într-un final ajutorul lui. 

Cei doi încep să comunice din ce în ce mai des și devin un fel de prieteni virtuali, Jessie găsind un sprijin, o plută de salvare în marea de fețe necunoscute ce o înconjoară. Deși nu știe cine este, acest lucru este irelevant pentru ea deoarece se simte în siguranță, simte că se poate confesa, că-și poate spune ofurile fără a fi judecată. 

Jessie și CN inventează un joc al lor în care trebuie să spună fiecare câte trei lucruri despre viața lor, acestea devenind treptat, indicii care pot duce la deslușirea identității lui CN. Dar Jessie începe să bănuiască pe toată lumea, este indusă în eroare de multe ori, iar la final va rămâne surprinsă când va vedea cine se află în spatele mesajelor anonime.

Viața lui Jessie devine din ce în ce mai interesantă odată cu găsirea unor persoane cu care să își petreacă timpul, iar dorința ei de a se întoarce înapoi în orașul ei natal, la foștii ei prieteni, se stinge încet. 

Dacă ești curios cine este CN și cum se termină povestea lui Jessie, atunci trebuie să citești cartea și să o savurezi la fel cum am făcut-o și eu. Poate îți vei da seama cine este de fapt persoana anonimă înainte de a ajunge la final, însă acest lucru nu diminuează frumusețea poveștii. 

Recomand Spune-mi trei lucruri despre tine mai ales adolescenților, dar nu numai. Este o carte perfectă pentru o zi însorită de weekend și îți va da un vibe pozitiv după ce o vei termina.


Cumpără Spune-mi dacă zâmbești de Eric Lindstrom de pe:

                       SAU               
                                                                                                                 

Un comentariu:

  1. Am și eu un morman frumos cu titluri de la Storia, dar aceasta e printre puținele pe care nu le am. Sper să le am pe toate într-o zi. <3

    RăspundețiȘtergere